Ako razmišljate o poketanju startapa jedan od prvih koraka koji treba da napravite je da plasirate MVP (minimal viable product), odnosno da što prije ponudite osnovnu varijantu vašeg proizvoda kako bi ste testirali da li imate potrošače ili ne.
Banjalučki startap pod nazivom Futrolica, je primjenio ovaj model testiranja i dokazali su da njihov proizvod ima realne potrošače.

I iako je njihova parola “Maskica ti realno ne treba”, ispostavilo se da svi žele da je imaju 🙂

Više o njima će nam reći Filip Jakovljević, jedan od članova ovog sjajnog i kreativnog tima.

Hajde da počnemo od prije početka 🙂 Ko su članovi tima, ko ste bili i čime ste se bavili prije Futrolice?

Članovi našeg tima su:
Goran Luburić (kombinacija ekonomiste,dizajnera i matematičkog genija, mozak operative eksportimporta), Marija Jakovljević (HR menadžer,Scrum Master bič božji, bez nje planiranje dugoročnih ciljeva bi ostalo samo planiranje), Aleksandar Bjelošević (full stack developer, ništa ga se ne pita, samo radi, prepravlja, dopunjava i ispunjava želje dokonog dizajnera), Ilijana Marčeta (iza kulisa, skriveni član, prodaje nepotrebne stvari narodu, vodi naše društvene mreže i brine o sadržaju istih) i Filip Jakovljević (grafički dizajner, predstavlja se kao kreativni direktor, uz pomoć Gorana i kuma i interneta pretače budaleštinu u 75x150mm pripremu za štampu onoga što narodu realno ne treba).

Kako se uopšte razvila ideja dizajniranja printova za futrolice za telefone i šta je to novo što ste donijeli na tržište?

Na dnevnoj bazi se svaki dan zezamo i bili smo uvjereni da to možemo pretočiti u  nešto korisno, a možda čak i zaraditi nešto od toga. Htjeli smo da provjerimo u praksi ono što nismo imali priliku da provjerimo na našim radnim mjestima, a to su naše sposobnosti, uvjerenja i mišljenja kako treba da se radi neki posao.

Razmišljali smo kako da svoju ideju prenesemo na tržište, kojim proizvodom. S obzirom da sam se ja bavio sličnim poslom, a Goran radi u štampariji sa roditeljima, došli smo na ideju da bi futrolice za telefone bile idealno rješenje. Na tržište smo donijeli novi način reklamiranja i ono što apliciramo na futrolice – šaljivi sadržaj inspirisan trenutnim internet trendovima, domaćim filmovima i estradom.

Kako ste se okupili kao tim, šta vas je povezalo?

Slijed životnih okolnosti i neokolnosti. Voda i krv su nas okupili na hrpu a sklonost ka dobroj zajebanciji, volja za napredkom i uvaljivanjem nepotrebnih stvari narodu su nas održale na okupu.

Napravili ste MVP vašeg proizvoda i testirali ga putem društvenih mreža, koliko je teško bilo doći do prvih klijenata?

Uopšte nije bilo teško, jer je dosta drugara sa sličnim smislom za humor kupilo futrolice i onda je svoje odradio i marketing od usta do usta.

Testna faza je iza vas. Koliko ste naučili o svojim kupcima, njihovim željama i potrebama?

Naučili smo mnogo, jer početni proizvod i početna strategija u marketingu uopšte ne liče na način na koji sad radimo. Npr. shvatili smo da ljude najviše pali domaća estrada i internet trendovi, tako da smo naš sadržaj i ponudu u potpunosti prilagodili željama kupaca, (ili velikoj većini), iako je plan bio da razvijamo neki svoj unikatni fazon i da se ljudi identifikuju sa njime. Ipak, postigli smo ovo drugo samo ne na način na koji smo mi to zamislii nego na način na koji nam je to tržište kazalo da treba. Kratak zaključak je da svaki dan treba osluškivati tržište i pratiti trendove istog.

Jedni ste od nagrađenih timova na startup programu koji je nedavno realizovao ICBL. Kakve to promjene donosi u vašem poslovanju?

Donosi nam povećanje budžeta za marketing što je super stvar jer uskoro lansiramo web shop koji će nas plasirati na tržišta širom svijeta gdje živi naša dijaspora, odnosno van granica BiH gdje trenutno poslujemo. Plan je da web shop preraste u jednu platformu gdje će mladi umjetnici, trendseteri, ljudi sa velikom bazom pratioca i fanova, moći da iskoriste to i plasiraju svoje dizajne putem naše platforme na proizvodima koje će i sama futrolica da prodaje. Takođe, u planu je da proširimo ponudu sa stikerima, kaverima za laptope, majicama…

Ok, platforma će otvoriti nove mogućnosti i za druge dizajnere. Kakve su njihove reakcije?

Reakcije su pozitivne i ljudi su pokazali poprilično interesovanje jer će im platforma omogućiti da isprobaju isto što smo i mi željeli samo sa mnogo manje muka i mnogo manje utrošenog vremena.

Šta vidite kao ključne izazove u nekom narednom periodu?

Izazovi su mnogi, onaj koji je trenutno pred nama je lansiranje web shopa i osmišljavanje kampanje za isti. Plan je da iskoristimo popularnost i kroz tu kampanju  pomognemo lokalnoj javnoj kuhinji, o detaljima će javnost, fanovi i kupci biti blagovremeno obavješteni. Takođe veliki izazov će biti da implementiramo nove tehnologije u sam web shop, nabavka novih materijala kako bi smanjili troškove proizvodnje, animiranje dovoljnog broja umjetnika-dizajnera da počnu da izlažu na platformi. I naravno ulitmativni izazov je kako da zaposlimo samo sebe, da svih nas 5 počne da živi od onoga u šta vjerujemo i gradimo već tri godine.

Kao neko ko korak po korak prolazi faze razvoja ideje šta su neke naučene lekcije koje biste mogli podjeliti sa drugim preduzetnicima u nastajanju?

Ne treba srljati, ali ne treba ni previše odugovlačiti. Svaku ideju treba što prije izbaciti na tržište i testirati, jer kad si mali prostora za greške imaš mnogo. U suštini ništa nije greška nego nova lekcija.

Ukoliko spadate u grupu kreativaca i umjetnika zapratite njihov rad i spremite se za njihovu web platformu. Možda će to biti mjesto gdje ćete lako da lansirate svoje radove i dođete do vaših prvih kupaca.
Ukoliko niste kreativci, onda sebi naručite futrolicu koja vam realno ne treba – mi već jesmo 🙂

 

Autor:

Božana Ćorda