Mnogi od nas žele da naprave nešto svoje, svoj proizvod, ali se malo nas usudi da krene ovim putem. Codaxy tim je to uradio i kreirao je Lorino, aplikaciju koja omogućava kompanijama da otvoreno komuniciraju sa zaposlenima. O tome kako je Lorino nastao, koji izazovi se nalaze na ovom putu, i šta je sljedeće za Codaxy tim rekao nam je Saša Blagojević, Product Owner.  

Saša, šta je Lorino? Kako ste se odlučili da svom proizvodu date baš ovaj naziv?

Lorino je rješenje koje pomaže kompanijama da brinu o svojim zaposlenima, da budu transparentne i da uključe zaposlene u dešavanja u kompaniji. Mi nudimo kompanijama, timovima i pojedincima unutar kompanije jednostavan način da podijele informacije, planove, dešavanja i znanja, i mogućnost da ih kasnije jednostavno pronađu. Danas kada imamo sve više zaposlenih koji rade od kuće, i kada potpuno osjetimo posljedice masovnih otkaza od strane radnika (Great Resignation) kompanije su više nego svjesne da moraju dodatno raditi na zadovoljstvu zaposlenih. Više od 50% onih koji su dali otkaz prošle godine, a samo u SAD je to preko 19 miliona zaposlenih, je navelo da su otkaz dali ne zbog plate ili uslova, već zato što nisu bili cijenjeni od organizacije ili menadžmenta, ili zato što nisu osjećali pripadnost kompaniji u kojoj su radili. 

Naziv Lorino nastao je kombinacijom riječi Lore i Info, odnosno znanja, priče i informacije. Sličan naziv nosi mali papagaj, Loriini, pa nam je to poslužilo i kao inspiracija za logo, Loriini papagaj sa stikerom u kljunu.

Kompanijska kultura je postala veoma vruća tema u posljednjih par mjeseci. Kako ste došli na ideju da se bavite upravo ovom tematikom?

Nekada je bilo dovoljno da je plata redovna i svi zadovoljni. Danas kada je tržište rada izmjenjeno, zaposlenici traže nešto više. A jedna od stvari je dobra atmosfera u kompaniji, odnosno dobra kompanijska kultura. Da bi izgradili kompanijsku kulturu potrebno je dosta rada, ali osnovni preduslovi su da smo transparentni i da komuniciramo ne samo operativno, već i  da svi zaposleni znaju šta je cilj i smisao njihovog rada, da osjete pripadnost kompaniji.

Iako danas imamo mnoštvo alata za komunikaciju, i dalje ne znamo šta se dešava u kompaniji. Ukoliko neko od vaših kolega položi sertifikat, vi to saznate preko Linkedina. Kada tehnika završi neki projekat, prodaja ili marketing to ne znaju, ili kada prodaja potpiše novi ugovor, tehnika to često sazna tek kada treba nešto da radi u vezi sa tim. Kompanije šalju mejlove ili newslettere, pišu u Viber ili Slack kanale kako bi obavijestili zaposlene, ali to ne funkcioniše najbolje.

Iste ove probleme smo imali i mi. Naime, Lorino je nastao u Codaxy-u, IT kompaniji koja već 12 godina radi razvoj poslovnih rješenja za kompanije u čitavom svijetu. Trenutno nas je skoro 40 i imamo kontinuiran rast broja zaposlenih. Iako to načelno nije veliki broj, i mi imamo dosta organizacionih problema. Pogotovo sa pojavom korone, kada smo svi radili od kuće, postalo je izuzetno teško da zadržimo nivo komunikacije i da informišemo jedni druge šta se dešava. Većina kolega je upoznata samo sa dešavanjima unutar svoga tima, i nismo imali pravi način da ih upoznamo sa tim šta se dešava van tima. Mi koristimo Slack i kada smo željeli podijeliti bilo kakvu vijest, neki zanimljiv članak, informaciju o novim kancelarijama, novim kolegama ili bilo šta slično, slali smo to kroz Slack. Sa velikim brojem kanala i poruka, većina nas to ne bi pročitala, a ako bi, kada bi kasnije željeli da nađemo tu informaciju bilo je skoro nemoguće. Tražili smo neka rješenja, ali ništa što smo našli nije bilo odgovarajuće za nas. 

Tada smo odlučili da sami kreiramo rješenje koje ćemo koristiti, a to se nadovezalo na dugogodišnju želju da probamo napraviti nešto svoje, i da pokažemo da se u našem okruženju može stvoriti nešto što će se koristiti u čitavom svijetu. Tako je nastao Lorino. Napomenuo bih da Lorino ne mijenja Slack ili neki drugi komunikacioni alat. Mi i dalje koristimo Slack.

Ko je vaš idealni korsinik? U kakvim timovima Lorino može da ima najviše efekta?

Naš idealan korisnik je IT kompanija sa 50 do 250 zaposlenih, koja je organizovana u timove koji su na više lokacija i sa hibridnim radnim okruženjem. Ali kako smo ulazili u ovu priču, uvidjeli smo da je naš korisnik svaka kompanija koja vodi računa o svojim zaposlenima. Koja želi da bude transparentna i da njeguje zdravu kompanijsku kulturu.

IT scena je možda tu otišla korak ispred, budući da je tržište prvo njih prisililo da dodatno vode računa o zaposlenima, ali danas vidimo da je to situacija i u drugim branšama. Koliko je teško pronaći IT developera, jednako je teško naći dobrog kvalifikovanog montera, radnika u proizvodnji ili komercijalistu, a samim tim je i skupo izgubiti trenutne zaposlene. Tako da Lorino može pomoći svim kompanijama sa recimo više od 30 zaposlenih.

Šta kažu vaši postojeći korisnici? Da li im Lorino pomaže da njeguju svoju kompanijsku kulturu i na koji način?

Još uvijek smo u ranoj fazi razvoja Lorina, odnosno negdje između Seed i Early Stage faza. Rješenje već više od 4 mjeseca koristimo u Codaxy-u i u procesu smo uvođenja Lorina kod nekoliko kompanija koje su koristile demo okruženje i reakcije su odlične.

U Codaxy-u je Lorino postao mjesto na koje se ide da se pronađu sve zvanične informacije, ali takođe da vidimo napredak na nekom projektu, pronađemo članke koji su našim kolegama bili zanimljivi ili pomogli u radu, ili da vidimo kako je bilo na nekom druženju. Izuzetno je korisno to što je Lorino postao i mjesto na kome se objedinjuju znanja, pa svi, a pogotovo nove kolege lako mogu da pretraže pojam koji ih zanima, i da vide šta se ranije dešavalo sa tom temom. Na primjer ako želite da nađete proceduru za podnošenje zahtjeva za godišnji odmor, u Lorinu ćete lako naći ili proceduru ili link koji će vam pomoći, ali ćete takođe pronaći i mnoštvo informacija ili razmišljanja u vezi sa CxJS ili iskustva kolega koji su prošle godine posjetili Web Summit i njihove preporuke šta raditi ove godine, ako ponovo neko bude išao. Tako da je Lorino zaista našao svoje mjesto u našoj svakodnevnici.

Vaš tim iza sebe ima bogato iskustvo – već ste razvijali različite proizvode i radili u različitim timovima. Šta vas je motivisalo da pokrenete svoju priču?

Da, Codaxy je zaista uspio da okupi sjajnu ekipu. Od senior developera, UX/UI dizajnera, PM, sales i marketing eksperata do sjajne mlade ekipe koja sa sobom nosi dodatnu energiju, a mi smo njima nadam se dobri mentori. Svi smo imali neke svoje priče, tako da se sada to sve skupilo u cjelinu na koju smo svi ponosni.

Kako sam spomenuo, već 12 godina radimo za klijente. Sa njima smo izgradili zaista sjajne odnose i broj projekata se povećava svake godine. Jedina ograničenja su naši kapaciteti. 

Ja lično, a i ekipa koja je okupljena oko Lorina i Codaxy-ja smo uvijek željeli da probamo napraviti nešto svoje. Svaki dan svjedočimo pričama kako su neki drugi kreirali sjajna rješenja koja se koriste širom svijeta, i mi želimo da dokažemo prije svega sebi, a zatim i svijetu da i mi u Banja Luci, odnosno Bosni možemo stvoriti nešto tako. U zadnje vrijeme imamo i super primjere iz našeg okruženja, i to je svakako bio podsticaj. A i stabilnost Codaxy-ja nam je dala mogućnost da investiramo u takav projekat, budući da je trenutno Codaxy jedini investitor u Lorino.

Učestvovali ste i na različitim programima edukacije za preduzetnike (poput Katalizatora i WB Investment Readiness programa). Šta je bilo ključno što ste kroz ove programe naučili?

Ovo je koncept koji je kod nas relativno nov, odnosno nemamo previše iskustva sa razvojem startup-a u našem direktnom okruženju, tako da smo tražili način kako da što prije naučimo, i programi koje ste spomenuli su bili logičan i odličan izbor. Katalizator je program koji je trajao skoro 3 mjeseca, i tu smo prošli sve faze, od ideje do MVP-a, čuli iskustva sjajnih mentora, a takođe i timova koji su u sličnoj situaciji kao i mi. WB IRP je bio nešto kraći i intenzivniji, i pomogao nam da razumijemo kako razmišljaju investitori, i kako da se spremimo za investiciju, kada odlučimo da je vrijeme. 

Možda najveći benefit koji su ovi programi donijeli za mene je što sam upoznao mnogo sjajnih ljudi, koji su voljni da dijele svoja znanja i iskustva i da pomognu u razvoju jednog ovakvog proizvoda. Kao i u svakom drugom poslu, ljudi rade sa ljudima, i sami ne možemo ništa napraviti.

Ovom prilikom bih se i zahvalio svima koji su učestvovali u organizaciji ovih programa.

Kako ste primjenili znanja koja ste stekli tokom različitih programa na razvoj Lorina?

Sve što smo do sada uradili na Lorinu je dijelom zasluga programa koje smo prošli. Kreiranje Canvas biznis modela nas je natjeralo da postavimo sebi neka pitanja o kojima do tada nismo razmišljali. Fokus na benefite, a ne na funkcionalnosti i kako da postavimo pitanje tako da sagovornika ne navedemo na odgovor koji nama odgovara, nego da nam iskreno da svoje mišljenje. To nam je pomoglo da testiramo našu ideju, da vidimo da li uopšte ima smisla da ulažemo vrijeme i novac u Lorino.

Kao neko ko konstantno radi na sebi, šta je sledeće iz oblasti preduzetništva što biste želili da savladate?

Dosta toga bih želio naučiti, i sve je vezano za dalji razvoj Lorina. U narednom periodu fokus će nam biti na klijente, odnosno na marketing i prodaju. To podrazumijeva kreiranje sadržaja koji će nam pomoći da potencijalni kupci čuju i razumiju šta je Lorino i kako im može pomoći, definisanje marketing i sales kampanja i slično. Takođe, ne toliko zanimljiv, ali svakako neophodan dio je i pravna regulativa, poštovanje svih propisa, kako u BiH, tako u na tržištima na kojima planiramo nuditi Lorino. Ima dosta toga za naučiti.

Koji su planovi za budućnost za Lorino tim?

Plan je da širimo tim, tako da je to nešto što nas svakako očekuje. Kojim intenzitetom pustićemo klijentima da nam kažu. Takođe Lorino trenutno živi unutar Codaxy kompanije, tako da će biti potrebno i da registrujemo posebnu kompaniju, budući da je to nešto što tržište i investitori očekuju. 

Kao što sam spomenuo fokus nam je sada na klijentima, pa ukoliko neko od vaših čitalaca radi u kompaniji koja želi da unaprijedi komunikaciju i kulturu u kompaniji, da razbije komunikacijske silose i pronađe način da uključi sve zaposlene u dešavanja u kompaniji, biće nam zadovoljstvo da vam pokažemo kako mi to radimo.

Koja je vaša poruka ljudima koji žele da razvijaju svoj proizvod, ali i dalje oklijevaju?

Počnite!

Iako je zahtjevno i izbacuje vas iz zone konfora, takođe vas čini i ponosnim i oko vas okuplja ljude sa sjajnom energijom. Mnogo toga treba naučiti, ali tu je zaista dosta literature, kao i ljudi koji su spremni da pomognu, tako da se ne treba plašiti. Vjerovatno nećete uspjeti iz prve, ali ćete naučiti mnogo i drugi put će vam biti lakše.

Razmišljate li vi o validaciji svoje ideje? Kako validirati ideju na tržištu možete saznati u našem članku Savjeti za validaciju ideje

 

Autor:

Ivana Sabo