Savjet br. 1: Budite svjesni ko su vaši klijenti – frustracije, želje, strahovi i težnje.

Budite sigurni da poznajete svoje kupce, da razumijete njihove navike.
Budite 100% sigurni da, kada je riječ o problemu koji vi riješavate, znate šta trenutno frustrira vašeg klijenta i šta vaš klijent želi. Bilo bi odlično kada bi ste imali listu frustracija koje će nestati zbog korištenja vašeg proizvoda, i listu želja koje će biti ispunjene zbog vašeg proizvoda.

Savjet br. 2: Problem je najvažniji – NE rješenje

Ne mislite o rješenju dok ne spoznate cijeli problem. Ukoliko CEO ne može da organizuje svoj raspored, rješenje može varirati od zaposlenja asistenta do korištenja jednostavnog softvera, sve zavisi zašto CEO nije u mogućnosti da organizuje raspored. Zato, fokusirajte se na razumjevanje kompletnog problema prije nego što pomislite na rješenje. Rješenje se može mijenjati kako se tehnologija mijenja, ali problem ostaje.

Savjet br. 3: Počnite intervjue sa “Earlyvangelists

Earlyvangelists” su zlatni rudnik informacija i savjeta. To je neko ko je razmišljao o problemu, vjerovatno i duže od vas i tako vam može reći sve detalje o procesu.

Earlyvangelists” su oni:

  • Koji imaju problem,
  • Koji shvataju da imaju problem,
  • Koji aktivno traže rješenje,
  • Kojima je problem dovoljno bolan da su samostalno sklopili privremeno rješenje,
  • Oni koji imaju ili mogu dovoljno brzo da nabave novac za kupovinu proizvoda kako bi riješili svoj problem.

Savjet br.4: Definišite ključnu hipotezu

Šta treba biti istinito da bi moj biznis funkcionisao?
Odgovorom na ovo pitanje stvarate ključnu hipotezu.

Primjer: Za uslugu šetanja pasa kljulna hipoteza bi bila Vlasnici pasa nemaju dovoljno vremena da šetaju svog psa, a vjerovali bi drugoj osobi da to učini za njih.
Ako vlasnici pasa imaju dovoljno vremena i volje da šetaju svog psa – ništa od biznisa, ili ukoliko oni nemaju povjerenja u druge ljude kada je njihov pas u pitanju – ništa od biznisa. Dakle, da bi ovaj posao radio prva tvrdnja treba biti istinita.

Savjet br. 5: Poslednja provjera validacije je plaćanje

Možete provjeriti mnoge stvari, ali na kraju procesa samo je plaćanje prava i istinska validacija. Ne bi ste trebali početi sa plaćanjem, ali ono treba biti vaš završni korak. Imajte to na umu prilikom planiranja cijelog procesa.

Autor: Luka Prišunjak

Luka je aktivni učesnik regionalne startap scene, bavi se validacijom poslovnih ideja i pomaže kompanijama da otvore nova tržišta i nađu nove kupce. Poslednje 3 godine radi za Swisscontact na projektu koji razvija regionalnu startup zajednicu i imao je priliku da radi sa preko 200 biznisa iz gotovo svih industrija. Njegov fokus je Customer Development, koji predstavlja način na koji validirate poslovnu ideju i dođete do prvih klijenata.