Sigurno svakog dana bar tri puta čujete da neko pominje startape ili priča o tome da nam treba više startapa. Međutim, malo ko zna šta je zapravo startap i zašto je važno da razlikujemo ovaj oblik biznisa od drugih.

Da bismo razjasnili stvari, pokušaćemo da objasnimo šta je startap kroz definicije nekih od najpoznatijih i najrelevantnijih ljudi iz startap svijeta. Svaku definiciju ćemo raščlaniti i objasniti konfuzne dijelove. A pošto smo i mi već dugo u startap svijetu, rećićemo vam i kako se sve to nama čini.

Puno posla je pred nama, pa hajde da počnemo.

Šta je startap, po definiciji?

Jednu od najpoznatijih definicija startapa postavio je Stiv Blenk, profesor na Univerzitetu Stenford i začetnik Customer Development metode.

Definicija: Startap je privremena organizacija koja traga za skalabilnim i ponovljivim modelom poslovanja.  

  • Startap je privremena organizacija – startap ne mora da bude firma koja je registrovana. To može da bude i tim ljudi koji su neformalno okupljeni sa ciljem da razrade neku ideju.
  • Startap traži ponovljivi model poslovanja – startapi stvaraju inovativne proizvode ili usluge i ne znaju da li će ta inovacija pronaći put do svojih kupaca. Čim uspije da pronađe svoje tržište i kupce i da im uvijek na isti način proda svoj proizvod/uslugu startap je uspio da pronađe repetitivan model poslovanja.
  • Startap mora biti skalabilan – odnosno, mora uz minimalna ulaganja biti u mogućnosti da svoj biznis poveća za 10, 100 ili 1000 puta. Ovako nešto nije moguće ako se bavite klasičnim poslastičarstvom, ali jeste ukoliko izmislite novi način pakovanja i distribucije sladoleda (recimo neku vrstu sladoleda u prahu). Pošto je skaliranje najčešće u tehnološkim kompanijama, obično se startapi vezuju upravo za visoke tehnologije.

Erik Ris, autor Lean startup koncepta i istoimene knjige, definiše startap na sljedeći način:

Definicija: Startap je ljudska organizacija dizajnirana da isporuči novi proizvod ili uslugu u uslovima ekstremne nesigurnosti. 

  • Startap je ljudska organizacija – da, startap obično čine ljudi. Mada se ovde sugeriše da je to rijetko jedan čovjek, a mnogo češće tim koji zajedničkim snagama radi na nečemu novom.
  • Startap posluje u uslovima ekstremne nesigurnosti – startap posluje u drugačijim i nedefinisanim okolnostima, što smo već videli i kod Blenka.

S druge strane, Pol Grejem, naučnik, preduzetnik, investitor i suosnivač čuvenog Y-Combinator akceleratora, izjednačava startap sa pojmom rasta:

Definicija: Startap je kompanija kreirana da brzo raste. To što je novoosnovana ne čini kompaniju startapom, niti je neophodno da startap bude tehnološka firma, ni da prihvati investiciju VC fonda ili da ima svoj egzit. Suština je u rastu. Sve ostalo što se povezuje sa startapima zapravo prati sam rast. 

  • Startap je kompanija kreirana da brzo raste – Ovde možemo da vidimo da je akcenat na brzom rastu i razvoju kompanije. A sve ostalo Grejem definiše kao propratne efekte koji su u službi rasta.

Dejv Meklur, osnivač još jednog poznatog akceleratora 500 Startups ima malo drugačiju definiciju startapa:

Definicija: Startap je kompanija koja ne zna (1) šta je njen proizvod, (2) ko su joj kupci, i (3) kako da napravi novac.

  • Startap je kompanija koja ne zna šta radi – Ova definicija može zvučati smiješno, ali  razmislite malo. Ovdje se opet vraćamo na neizvjesnost i potragu za ponovljivim poslovnim modelom koji vodi do stabilnog dotoka novca. 

Najbolji način da sumiramo mnoštvo definicija koje smo naveli je da citiramo Aleksa Wilhlema, autora koji piše za Techcrunch:

Definicija: Svako ima svoju definiciju startapa i skoro svi griješe.

  • Niko zapravo ne zna šta su startapi – jer je zaista teško objediniti sve slučajeve i reći u jednoj rečenici šta je startap.

Šta kaže Starter.ba?

Mi se donekle slažemo sa Wilhelmom, jer je zaista teško reći šta startap čini posebnim. Ali takođe ne mislimo da ostale definicije griješe i smatramo da je svaka djelimično u pravu. Zbir više različitih činilaca kompaniju čini startapom. 

Ako nas pitate, mi ćemo vam reći sljedeće: 

Definicija: Startap je kompanija ili tim koja razvija inovativan proizvod ili uslugu baziranu na visokim tehnologijama, ima jedinstvenu kulturu i potencijal da brzo raste i skalira. 

Zašto smo izdvojili baš ove elemente? Odgovor je jednostavan, to je zajednički imenitelj startapa sa kojima smo radili i koje smo susreli u našem okruženju. 

  • Startap je kompanija ili tim – to ne moraju nužno biti kompanije, već mogu biti i timovi okupljeni oko zajedničke ideje.
  • Startap razvija inovativni proizvod ili uslugu baziranu na visokim tehnologijama – startapi koje smo susreli uvijek razvijaju inovativne proizvode ili usluge koje su bazirane na visokim tehnologijama. Kako bi drugačije pretendovali na brzi rast i skaliranje?
  • Startap ima jedinstvenu kompanijsku kulturu – Kompanijska (ili timska) kultura u ovakvim sredinama je drugačija od klasičnih firmi. Ona je gotovo uvijek veoma neformalna. Ako uporedite rad u startapu i recimo banci, sve će vam biti jasno.
  • Startap je organizacija sa potencijalom da brzo raste i skalira – Rast i skalabilnost su neizbježni elementi svakog startapa

Šta vi kažete? Koja definicija se vama najviše dopada?

Kada vas sljedeći put neko bude pitao šta je startap, a vi niste sigurni kako da mu objasnite, samo ih pošaljite na naš sajt, pa će sami biti u prilici da odaberu definiciju koja im najviše leži.

 

Autor:

Ivana Sabo