Da li ste i vi razmišljali i sa radnim kolegama razgovarali o pokretanju zajedničkog biznisa, vrijeme na pauzama i poslije posla provodili razrađujući ideje, planirajući, a na kraju i pokrećući biznis. Jedna od ekipa koja se odvažila i krenula preduzetničkim putem broji sedam članova i dolazi nam iz Banjaluke

Zdravo Gorane. Vas sedam, tada radnih kolega, se odlučuje da otvori vlastitu kompaniju i da postanete poslovni partneri. Šta vas je motivisalo na taj korak?

Inicijativa i ideja su postojale ali o tome nismo toliko pričali. Onda u momentu kad nam se stvorila prilika mi smo jednostavno odlučili da pokušamo. Iskreno, bilo nam je potrebno nešto da nas gurne, a to je bio momenat kad smo svi zajedno ostali bez posla 😊, momenat kad je naš klijent iz USA odlučio da ugasi tim u Banjaluci. Međutim, umjesto da to posmatramo kao problem, odlučili smo da to vidimo kao priliku, da je iskoristimo i tada nastaje WaySeven

Odabrali ste krenuti preduzetničkim putem. Koliko ste bili spremni za taj put?

I sad nakon niza godina rada kao preduzetnik, i dalje mislim da nismo spremni. Mislim da se za preduzetnički put čovjek ne može spremiti niti ikad biti dovoljno spreman. Može samo biti spreman da se baci u nepoznato, i da sve od sebe, brzo uči i bude vrijedan.

 

Za preduzetništvo nikad ne možete biti potpuno spremni! Možda jedina stvar za koju možete reći da će biti konstantna jeste promjena.

Učite, razvijate se, vremenom se specijalizujete za razvoj Insurtech i Fintech rješenja. Koliko je dobro biti specijalizovan za određenu oblast, kakve benefite specijalizacija nosi kada nastupate na globalnom tržištu?

Naravno, kao sto sam već napomenuo, za takav put teško da možete biti spremni 100%. Naročito u današnje vrijeme gdje se promjene dešavaju velikom brzinom. Živimo u vrijeme digitalne evolucije i transformacije, tehnologija napreduje brzinom da to skoro da ne možemo pratiti, svako malo se pojavljajuju potpuno novi tehnološki trendovi i tehnologije. Mi smo se odlučili da naš fokus usmjerimo prema Insurtech i Fintech sektoru, jer smatramo da je to domen koji će u narednom periodu biti i ostati u fokusu, te da ćemo na taj način biti konkurentniji na tržištu u narednom periodu. Možete i pretpostaviti da je specializacija u našem poslu mač sa dve oštrice, u jednom momentu daje vam prednost jer u odnosu na ostale donostite ekspertizu i iskustvo u datoj oblasti, i samim tim ste konkurentniji. Međutim, u vrijeme ubrzane digitalne evolucije, potrebno je biti spreman brzo pivotirati, steći nove vještine, znanja i novo polje ekspertize u momentu kad to tržište traži.

WaySeven je iz servisno orijentisanog posla napravio iskorak i krenuo u razvoj vlastitog proizvoda. Šta vas je motivisalo na taj korak?

Da, mislim da je to put kojim će manje više svaka organizacija krenuti ili bi trebala krenuti u jednom momentu. Kako se akumuliraju znanje i iskustvo tako se formiraju i kristališu ideje o proizvodima koji bi mogli da doprinesu tržištu. Mislim da na taj način možemo značajnije da doprinesemo sopstvenom razvoju i stabilnosti, a pored toga možemo da pružimo tržištu kvalitetan proizvod koji ce pomoći krajnjim korisnicima.

Opti.space je rezultat vašeg partnerstva sa timom iz Ljubljane. Ideja od koje ste krenuli je bila da tržištu ponudite platformu za iznajmljivanje kancelarijskog prostora. Koliko već dugo razvijate opti.space, u kojoj ste fazi razvoja, i da li je ideja evoluirala od one početne?

Da, opti.space je platforma na kojoj radimo sa našim partnerima iz Ljubljane već nekoliko godina. Vidjeli smo opti.space kao platformu koja će biti AirBnB za poslovne prostore. Međutim, opet se vraćam na to da za preduzetništvo nikad ne možete biti potpuno spremni, te da je možda jedina stvar za koju možete reći da će biti konstantna, promjena. Pivotirali smo nekoliko puta, tražili mjesto za naš proizvod, modifikovali našu ideju nekoliko puta, prelazili iz jedne faze u drugu naprijed i nazad. Pivoti su nas od opti.space doveli do WeAreCulturate proizvoda, rješenja koje pomaže timovima da rade u hibridnom modu poslovanja. Put je bio turbulentan, a siguran sam da će tako i ostati ali sad smo u jednom stabilnijem periodu što se tiče proizvoda jer smatramo da smo pronašli tržište i odgovarajuće izazove koje želimo riješiti našim klijentima.

Sa WeAreCulturate trenutno ste u Western Balkan Investment Readiness programu organizovanom u okviru Swiss EP programa. Šta su naredni koraci za WeAreCulturate?

Nakon faze u kojoj nam je fokus bio da akvizairamo naše prve korisnike, dobijemo važan feedback sa terena i na taj način se uvjerimo da donosimo vrijednost našim korisnicima, mislimo da smo spremni za sljedeću fazu u kojoj tražimo narednog strateškog partnera i investitora. Sljedeća runda bi trebala da nam omogući da pojačamo naše prodajne aktivnosti, proširimo portfolio klijenata i napravimo dodatne funkcionalnosti koje će našim korisnicima još više olakšati da uspješno grade hibridnu kulturu.

Nedavno ste dobili i investiciju Fil Rouge Capital fonda iz Hrvatske. Kako bi opisao cjelokupno iskustvo traženja investitora, pripreme, pregovaranja? Na šta drugi timovi, startapi, kompanije, po tebi, trebaju biti spremne kada kreću u proces podizanja investicije?

Da, dobili smo prvu investiciju. Za nas taj proces nije trajao dugo, imali smo proizvod koji je već radio na tržištu, zaokruženu ideju, tim, poslovni plan i sve što je bilo potrebno da bi smo ušli u pregovore sa fondovima. Sa druge strane, nismo kucali na puno vrata, i odlučili smo se brzo za ponudu koju smo dobili od Fil Rouge Capital-a.

U ovom domenu, iskustva su razna, proces se razlikuje od slučaja do slučaja, tako da bi opet mogao reći da je najbitnije biti agilan, brzo učiti i reagovati, biti spreman za teška pitanja i otvoren za nove izazove. Naravno, tehnička priprema je preduslov, bez jasnih odgovora na teška pitanja koja možemo sami sebi postaviti, a to su ideja, poslovni plan, način monetizacije tržišta, struktura tima, planovi prodaje i marketinga, i planovi za ostale bitne dimenzija ne vrijedi trošiti vrijeme tima, a ni investitora.

Iz cjelokupnog svog preduzetničkog iskustva šta bi istakao kao najvažniju lekciju koju si naučio, a volio bi je prenijeti na novu generaciju preduzetnika?

Ukoliko mislimo da smo spremni, to znači da smo već zakasnili. A jedina stvar koja nas može pripremiti na jedan takav turbulentan put je da budemo agilni i otvoreni.

Razmišljate li vi o validaciji svoje ideje? Kako validirati ideju na tržištu možete saznati u našem članku Savjeti za validaciju ideje


Autor:

Božana Ćorda